Assalamualaikumwarahmatullah...

Saturday 12 November 2011

Doakan Yang Terbaik


Doa merupakan tanda pergantungan,pengharapan dan permohonan seorang hamba kepada Allah s.w.t. Dalam Islam ,doa dipohon hanya kepada Allah kerana Dia-lah Yang Maha Agung, tiada yang lain yang boleh menerima apa yang dipohon,dihajat dan didambakan.

Doa banyak disebut dalam al-quran dan masing2 mempunyai makna yang tertentu.Menurut ibn Manzur,doa bermaksud 'memohon pertolongan dan perlindungan'(al-istighathah).

Doa juga simbolik kepada jalinan yang hebat menghubungkan hamba dengan Tuhan.Itulah tanda pengabdian diri yang mutlak dan pengiktirafan hamba.Dalam ayat ke-5 surah al-Fatihah,Allah s.w.t berfirman yang bermaksud "Engkau -lah sahaja yang kami sembah dan kepada Engkau-lah sahaja kami memohon pertolongan."

Dengan itu, sungguh tidak layak bagi kita untuk memohon kepada yang lain drpd Allah s.w.t kerana perbuatan meminta atau berdoa selain drpd Allah itu adalah syirik menyekutukan Allah.Juga,elakkan berdoa kpd sesuatu yang mungkar dan maksiat yang terkeluar drpd syariat islam.

Dingatkan juga, doa merupakan tanda ibadah dan pengabdian diri kpd Allah s.w.t kerana memohon kpd Allah adalah pengiktirafan bahawa hanya Allah Yang Maha Berkuasa memenuhi segala hajat manusia.

Namun begitu memohon sesuatu perkara itu perlu diiringi dengan usaha.Dalam fitrah kejadian dunia dan isinya serta hubungan sesama makhluk menghendaki agar adanya usaha disamping berdoa untuk memohon sesuatu perkara itu menjadi kenyataan.

Kesimpulannya,permohonan kpd Allah hendaklah disertai dengan ikhtiar atau usaha.Tanpanya permohonan itu hanyalah impian yang tidak akan membuahkan hasil.      

No comments:

Post a Comment